رواد تويتر عن حفل عمر خيرت: مصر فيها حاجة حلوة

رواد تويتر عن حفل عمر خيرت: مصر فيها حاجة حلوة
الخميس, 26 مارس 2020 22:25

احيا الموسيقار عمر خيرت حفل اليوم الخميس بدار الأوبر المصرية، والذي تم إذاعته على القناة الثانية وعلى موقع "يوتيوب"، ويأتي هذا في إطار عروض مبادرة وزيرة الثقافة الدكتورة إيناس عبد الدايم "خليك فى البيت .. الثقافة بين ايديك" التى أطلقتها الوزارة لتوفير الترفيه للمواطنين للالتزام بقرارات مجلس الوزراء بالمكوث فى المنازل للحد من انتشار فيروس كورونا.
وأصبح هاشتاج عمر خيرت، الأكثر بحثًا على موقع "تويتر" في الساعة الأخيرة بمصر، ونستعرض إليكم أبرز تلك التغريدات.
فقالت ميرا "أنا مفيش حاجه ف الدنيا بتغير مودي وأحس اني مبسوطه كدا وامشي اغني غير عمر خيرت هافضل اتمنا اني احضر حفله ليه بجد".
أما أحمد شوقي "حقيقي بحس قلبي بيرقص لما بسمع قضيه عم أحمد للعظيم عمر خيرت والمايسترو العقبري نادر عباسي، وابداعه في قياده الجمهور قبل الفرقه الموسيقيه، لان النوع ده من الحفلات وجود التصفيق فيه امر غريب ولكن بقيادة المايسترو بقي فيه تناغم عظيم بين الفرقه والجمهور عملوا حاله حب عظيمه جدا".
وقال عطية مصطفى "مصر فعلاً فيها حاجة حلوة"، أما لدكتورة رغدة السعيد، خبيرة العلاقات الإنسانية، فعلقت"حفلة عمر خيرت عالقناة التانية".
نجلاء قالت "حاجة جميلة  وراقيه في وسط العتمة"، وقال أخر "عمر

خيرت وهو بيعزف، فيها حاجه حلوة، الواحد بكى، يارب ما تحرمنا من موائد  الرحمن والتمشيه عالكورنيش واللمه على طبلية".

 


 

وقال وليد الحسيني انتقد الحفل وقال "عمر خيرت عامل دلوقتي حفلة بث مباشر على اليوتيوب من دار الأوبرا ، اتعمل في الحفلة كل الحاجات الغلط اللي الحكومة بتحذر منها بقالها اسبوعين ، كورال اطفال لازق في بعضه ، الفرقة قاعدة مزنقة في بعض، الحفل بيشوفه دلوقتي 51 ألف متفرج".
إسلام مصطفى أكد "دار الأوبرا قررت تخلي عرض يوم الخميس أونلاين على حساباتها في مواقع التواصل الاجتماعي بسهرة مع الموسيقار عمر خيرت ونجوم زي مدحت صالح وعلي الحجار".
الإعلامية منى سلمان قالت "في مبادرة طيبة تتيح وزارة الثقافة المصرية حفلاتها مجانا على اليوتيوب و على التلفزيون المصري  ق٢ودلوقتي شغالة حفلة عمر خيرت".